Regarding taxation in French marketplace

I have just learned from a nice person, that Europe and more precisely in FRANCE that the Marketplaces had to collect information from the supplier, seller, host, for the Tax Administration each year financial statement and that the person did not declare his assessment within a month I will risk paying a fine with this person, of course if I decide not to banish him from the markeplace, so I learned that if I made manual payment settings I was not concerned since I don’t keep the money? is this possible? I am just a service and I meddle in transactions as much as possible, and if I debit the sum automatically with stripe epress I fall within this tax regulation?
this question concerns who the big structure or everyone? if there is a person who knows the subject in FRANCE or elsewhere, I will be happy to have explanations if he has you all
I am attaching a text that I found on a lawyer’s blog

Solidarity payment of VAT by the online platform operator
Online platform operators whose activity exceeds five million unique visitors per month per platform, calculated on the basis of the last calendar year, are subject to the following obligations[6]:

When there are presumptions that a liable seller who sells his products or offers his services via the marketplace is evading his obligations relating to the declaration or payment of VAT, and that the Administration reports this to the operator, the latter is required to take measures allowing the seller to regularize his situation;
The measures taken in this context by the operator must be notified to the Administration[7];
If, after a period of one month, the presumptions persist, the Administration may give formal notice to the operator:
To take additional measures
Or failing that, exclude the seller concerned from the platform.
Again, the measures taken by the operator must be notified to the Administration;
In the event of non-compliance with these measures imposed by the Administration (failure to implement the exclusion measures after a period of one month from the notification or in the absence of such notification), the VAT is liable the liable seller will be jointly and severally due by the online platform operator.
This process also applies to operators of online platforms referencing sellers who evade the obligations of declaration or payment of VAT provided for in the context of importation[8].

These measures have been applicable since January 1, 2020.


Je vien d’apprendre pars une personne gentille, que l’Europe et plus précisément en FRANCE que les Marketplaces devait collecter les informations du fournisseur, vendeur, hote, pour l’Administration fiscale chaque année bilan financier et que la personne ne déclaré pas son bilan d’ici un mois je risquerai de payé une amende avec cette personne, bien-sur si je décidé de pas la bannir de la markeplace , donc j’ai appris que si je fessais des réglages paiements manuelle je n’etais pas concerné puisque je garde pas l’argent ? est-ce que ce cela et possible ? je suis juste un service et je me mele lemoins possible des transactions, et que si je prélève la somme en automatique avec stripe epress je rentre dans cette réglementation fiscale ?
cette question concerne qui les grosse structure ou tout le monde ? s’il y a une personne qui connait le sujet en FRANCE où autre, je serai content d’avoir des explications s’il vous a tous
je joint un texte que j’ai trouvé un blog d’avocat

Le paiement solidaire de la TVA par l’opérateur de plateforme en ligne

Les opérateurs de plateformes en ligne dont l’activité dépasse cinq millions de visiteurs uniques par mois par plateforme, calculée sur la base de la dernière année civile sont concernés par les obligations suivantes[6] :

  • Lorsqu’il existe des présomptions qu’un vendeur assujetti qui vend ses produits ou propose ses services via la marketplace se soustrait à ses obligations relatives à la déclaration ou au paiement de la TVA, et que l’Administration le signale à l’opérateur, ce dernier est tenu de prendre les mesures permettant au vendeur de régulariser sa situation ;
  • Les mesures prises dans ce contexte par l’opérateur doivent être notifiées à l’Administration[7];
  • Si à l’issue d’un délai d’un mois les présomptions persistent, l’Administration peut mettre en demeure l’opérateur :
  • De prendre des mesures supplémentaires
  • Ou à défaut, exclure de la plateforme le vendeur concerné.
  • A nouveau, les mesures prises par l’opérateur doivent être notifiées à l’Administration ;
  • En cas de non-respect de ces mesures imposées par l’Administration (absence de mise en œuvre des mesures d’exclusion après un délai d’un mois à compter de la notification ou à défaut d’une telle notification), la TVA dont est redevable le vendeur assujetti sera solidairement due par l’opérateur de plateforme en ligne.

Ce processus s’applique également à l’égard des opérateurs de plateformes en ligne référençant des vendeurs qui se soustraient aux obligations de déclaration ou de paiement de la TVA prévues dans le cadre de l’importation[8].

Ces mesures sont applicables depuis le 1er janvier 2020.

Unfortunately we can’t give any advice regarding taxation in specific countries, we’re the software developers and our software is used in many countries around the world. I recommend checking the current payment workflows in HivePress Marketplace and consulting with a local tax advisor. As far as I know, there are multiple ways to manage a marketplace in EU, you can register for a MOSS scheme (but it’s probably too much if you’re just testing a startup idea), ask sellers to pay VAT for themselves or collect and pay VAT as a regular e-commerce store for all the payments.

Hope this helps.

P.S. Please use Google Translate for further support requests, this will make the topics useful for others and they will not have to translate every reply manually (currently we do this for you).

Bonjour,
je voulais simplement savoir comment les autres personnes de marketplace fessais en France, c’etait une question génèral à tous et non à vous personnellement, mais je vous en remercie pour vos informations utiles.
Oui ! pour la traduction, j’avais oublié, excusez-moi

Salut Amidou,
recherche dans google " réglementation marketplace en france "
Tu as ce site aussi qui explique bien les choses " Réglementation des Marketplaces en France en 2022 ".
C’est vrai que la fiscalité et surtout en France, ça peut faire peur.
Bonne chance.

Hi Phill,
Many thanks! for sending me this really explicit text, it explained to me well what I had to understand.

and precisely in my case since I do not generate enough money for the moment, I do not have the right to have the VAT applied, it is prohibited.
All my services must be excluding VAT and mentioned on the creation of website and product sale, contract exactly.

I don’t understand their fantastic stories. But for the rest it completely reassures me, I understood perfectly and I have to choose either: manual system payment method or Stripe connects, and do not touch (direct system) in my case , I just want to take my service commission and I’m not a payment collector for payment methods of course! The rest is fine with me, it’s not too complicated in the end, just to be clear.

This topic was automatically closed 30 days after the last reply. New replies are no longer allowed.